vakmannen

Hoe halen we de bezem door de loodgietersbranche?

maandag 11 maart 2019

Wat ook bleek is dat de gemiddelde Nederland niet goed weet wat zo’n klus nou kost. Wat een normale prijs is en wat niet. Maar ook: dat heel veel mensen niet vragen aan de telefoon wat het gaat kosten. En dan kom je voor verassingen te staan als de rekening eenmaal gepresenteerd wordt en je gevraagd wordt direct te betalen.

pastedGraphic.png

De loodgieters in de uitzending kregen hun klanten via “leadsites”.  Zij betalen geld aan zo’n website om klanten te krijgen. Dat is op zich niet vreemd. Dat gebeurt in veel branches. Maar wat jammer is, is dat iedereen die een website in elkaar kan zetten, zich voor kan down als loodgieter en dat is niet doorzichtig. De gemiddelde consument weet gewoon niet wie hij of zij nu belt en wat ie krijgt.

De bedragen die die leadsites vroegen waren echt absurd. Tussen de 50 en 150 Euro? Zoofy vraagt voor iedereen klus een bescheiden commissie % van de vakman. Dan betaal je als klant een fatsoenlijke prijs en je kan als loodgieter een goede boterham verdienen. Zo hoort het vinden we.

We willen graag helpen om deze branche weer schoon te maken. Maar dat vinden we lastig. Zelf hanteren we een “3 strikes you’re out” principe. Soms ben je als vakman al “out” na 1 strike als het echt ernstige nalatigheid is geweest.

Dit zijn de redenen om iemand van ons platform te verwijderen:

  • Slechte communicatie / moeilijk bereikbaar
  • Afspraken vergeten of vaak te laat
  • Slecht vakmanschap
  • Geen garantie geven
  • Oplichting

Het merendeel van de vakmannen verwijderen van ons platform omdat ze slecht communiceren of slecht met afspraken omgaan. Een enkeling omdat ze gewoon niet capabel genoeg zijn of ze hun eigen schade niet willen vergoeden. En één of twee omdat ze ons hebben opgelicht. Eén vakman hebben we verwijderd omdat hij ons de commissie van maar liefst €2,50 niet gunde. (Hij zei tegen ons dat de klant niets hoefde te betalen. Maar na navraag bij de klant bleek dat zij wel degelijk betaald had.) We werken grotendeels op basis van vertrouwen samen met de vakmannen. Maar als we merken dat dat vertrouwen geschaad wordt, dan nemen we heel snel afscheid.

Van alle vakmannen die zijn aangesloten bij Zoofy hebben we een kleine 10% inmiddels de deur gewezen.

Het is duidelijk dat er iets moet gebeuren. Mensen worden dagelijks opgelicht voor honderden Euro’s. Vooral loodgieters en slotenmakers durven soms absurde bedragen te vragen. Dat komt omdat zij veel werk krijgen via die leadsites en omdat ze misbruik durven te maken van de spoed die geboden is.

We hebben een aantal presentatoren van Rambam gevraagd of ze nog tips hadden. Lars Gierveld kwam met:

 

 

Eén ding is duidelijk: maak van te voren altijd goede afspraken met je vakman. Bespreek wat je moet gaan betalen en als je dat te veel vindt, bel dan een ander. Weet je niet zeker wat iets kost? Dan is het sowieso een goed idee een ander te bellen. Je kunt natuurlijk ook altijd de prijzen op onze site bekijken. Je vindt in elke regio in Nederland per klus de gangbare uurtarieven of vaste prijzen van klussen.