Nieuws Tips & Tricks

Een miljard kuub gas voor het oprapen

woensdag 20 maart 2019

Voor de gemiddelde cv-installateur is cv tuning (ook wel het beter waterzijdig inregelen van de verwarmingsinstallatie) een koud kunstje. Vergelijk het met het rijden in je auto. Geef je flink gas en moet je dan weer hard remmen, dan kost je dat veel brandstof. Rij je rustig en constant dan scheelt dat direct in de portemonnee. Met de juiste instelling van de cv ketel kun je al snel hetzelfde effect bereiken. 

Maar in het klimaatakkoord wordt over zo'n ingreep met geen woord gerept. Opmerkelijk, omdat het een goedkope, concrete en eenvoudige stap is richting het behalen van de ambitieuze doelen om het gasverbruik terug te dringen.

Theorie
Als het aan de overheid ligt stappen we massaal over naar warmtepompen en warmtenetten. Allemaal met het doel om in 2030 1,5 miljoen woningen van het aardgas te krijgen. Het plaatsen van een warmtepomp is echter een kostbare ingreep - een warmtepomp verbruikt bovendien veel stroom - en nog lang niet alle woningen zijn ervoor geschikt.

Praktijk

In Nederland gebruikt een gemiddeld huishouden ongeveer 1470 Kuub aardgas en betaalt daar ongeveer 1350 euro voor. Rond de 80% daarvan is voor verwarming. Het gasgebruik is de afgelopen 30 jaar gehalveerd, onder meer door betere isolatie en zuinigere cv ketels. Door met cv-tuning nog eens tien procent te besparen haal je het equivalent van 0,5 miljoen huishoudens alvast van het gas af.

Achtergrond
Als je een nieuwe cv-ketel koopt wordt deze meestal aangesloten op het bestaande verwarmingssysteem: radiatoren en vloerverwarming. De CV ketel stookt standaard het water in de verwarming op tot 80 of 90 graden. De pomp die het water rondpompt staat standaard op maximaal vermogen.

“Het cv-vermogen van een nieuwe installatie staat doorgaans op 90% afgesteld maar voor de meeste type woningen is 40% ruim voldoende”, zegt cv-monteur Mathe Reijnierse. “Het vermogen beter afstellen, levert samen met cv-tuning een enorme besparing op.”

CV-tuning
Water dat een radiator ingaat, vergeleken met water dat eruit stroomt, kent te weinig warmteverlies. Er gaat 85 graden in en er komt vaak 80 graden uit. Dan heeft de radiator eigenlijk niet de tijd gehad om de warmte af te geven. Door de cv-ketel lager te zetten qua wateraanvoertemperatuur en de stroming van het water te verlagen, ontstaat een veel efficiëntere cv-installatie.

Per radiator kun je bovendien via een voetventiel de doorstroming verder regelen zodat de delta (verschil tussen aanvoer- en retourwatertemperatuur) optimaal is. Natuurkundig is vastgesteld dat het deltaverschil idealiter tussen de 10 en 20 graden ligt.

Per saldo gaat het dus om de balans tussen de temperatuur van de cv-ketel, de instelling van de waterpomp en de doorstroming per radiator. Voor een professionele cv installateur is tuning ongeveer 2 uur tot 4 werk bij een relatief jonge cv-installatie. Een minimale investering per huishouden en tegelijkertijd een direct haalbare reuzenstap richting het halen van de klimaatdoelen.