Vacatures

Meest recente vacatures

bijv. ‘Kraan vervangen’

Vacatures

Meest recente vacatures

Werkspot vs. Zoofy

donderdag 30 januari 2020

Werkspot alternatief

30 januari 2020, door Charmayne Sluis

Zoek je een alternatief voor werkspot? In dit blog nemen we je graag mee in de verschillen die er zijn tussen Werkspot en Zoofy, zonder daar een 'wij van wc-eend adviseren wc-eend' verhaal van te maken. Met dit blog willen we niet vertellen dat onze dienst het beste is (hoewel we dat logischerwijs zelf wel uiteraard vinden 😉). Die keuze laten we liever aan jou zelf. In dit blog nemen we je graag aan de hand mee over hoe ons platform verschilt met dat van Werkspot ervaringen, zodat jij zelf die keuze kunt maken.

Welkom in het jaar 2020. We leven in een on demand, gemaks-economie, waar alles draait om het gemak van de mens. Of het nou om online shoppen vanuit je luie stoel gaat, kant-en-klaar maaltijden of bezorgdiensten, alles draait om gemak. Daar kun je als consument zijnde iets van vinden, maar dit is een gegeven. Bedrijven en organisaties komen als paddenstoelen uit de grond om in te spelen op het voorzien in die gemak behoefte. Zoofy is hierin geen uitzondering. De dagen van een vakman opzoeken in de gele gids, contactadvertenties in de krant of supermarkt is nagenoeg voorbij. Toch gebeurt hetzelfde online: de consument zoekt in eerste instantie via social media in hun eigen netwerk. Je kent het wel: ''Wie kent een goede loodgieter in Amsterdam?'' ''Dringend een goede elektricien in Rotterdam gezocht''. Zoofy zet graag een streep door deze zoektochten.

gemaks-economie

Werkspot - De verschillen

Zie Zoofy als de buurman die jou advies geeft over waar je een goede vakman kunt vinden 😉 Even zonder dollen. Natuurlijk is Zoofy een commercieel bedrijf. Dit blog is niet bedoelt om onszelf ons op de borst te kloppen. Achter de schermen werkt er een team elke dag kneiterhard voor alle klanten om de juiste vakman te verbinden. Zij willen aan het einde van de maand ook brood op de plank zien. Wij verdienen geld aan vakmannen en consumenten als bemiddelende partij. Dat is geen geheim. En hierin verschillen we niet van Werkspot. Toch zijn we wel degelijk sterk verschillende platformen. In dit blog beschrijven we de 5 grootste verschillen ten opzichte van Werkspot. 

1. Zoofy is voordelig voor de vakman - No cure, no pay

Zoals gezegd: we spelen tussen de vakman en de consument de bemiddelende rol. Naast dat wij consumenten willen helpen met hun probleem, waarderen wij onze vakmannen enorm. We vinden dat je als schilder, cv monteur, timmerman, of wat voor vakman dan ook, een fatsoenlijke boterham hoort te verdienen. Zowel Zoofy als Werkspot bieden beiden vakmannen aan om zich gratis aan te melden. Het verschil tussen Werkspot en Zoofy zit hem in het volgende: Zoofy werkt als een soort Uber model en richt zich meer op de kleinere klussen in en rondom het huis, dan de grotere offerteklussen zoals huisverbouwingen. Het Uber model houdt in dat jij je klus plaatst, bijvoorbeeld een perilex stekker plaatsen. Via een automatisch systeem komt vervolgens jouw klus terecht bij een pool elektriciens bij jou in de buurt. Elke vakman in die pool kan jouw klus aannemen. De gemiddelde vakman heeft het tegenwoordig al druk genoeg, daar nemen we graag wat stress en zorgen van weg. Zoofy legt voor de vakman het eerste contact, we koppelen de consument met de vakman. De planning en facturatie verlopen eenvoudig via ons platform. Een vakman kan gratis jouw klus aannemen; hij gaat pas betalen voor ons wanneer hij daadwerkelijk de klus bij jou heeft uitgevoerd. Je betaalt als klant zijnde een tarief wat duidelijk en transparant staat vermeld op onze website. Zoofy hanteert een commissie van 15%. Als voorbeeld: een wc verstopping (zonder spoed), waarvoor wij een vast tarief hanteren van €104,- incl. btw. Zij betalen €15,60,- van dit bedrag aan Zoofy. Dit draagt hij pas als de klus is uitgevoerd. De vakmannen worden twee keer per maand bij ons uitbetaald. Jij als klant betaalt een service fee aan ons als de klus is uitgevoerd met de gewenste service. Voor reguliere klussen is dat €14,95 en voor spoed €24,95,- per klus. De vakman heeft hier geen kosten aan.

No cure no pay

Werkspot is hierin anders. Dit platform werkt meer als een soort marktplaats voor vakmannen. Jij als klant plaatst bijvoorbeeld de klus kraan vervangen. Alle loodgieters die aangesloten zijn bij Werkspot kunnen vervolgens reageren op jouw klus. Werkspot is een leadsite, wat betekent dat vakmannen - nog voordat zij de klus daadwerkelijk aannemen - kosten betalen als zij reageren op jouw omroep. Hoe meer informatie zij over de klus of klantgegevens willen, hoe meer zij betalen. De Werkspot kosten voor de vakman lopen op tussen de 6 tot 40 euro per lead. Er kunnen meerdere vakmannen tegelijkertijd op jouw klus reageren, die hier allemaal voor betalen. Doordat er marktwerking op dit platform is wordt het voor de vakmannen een soort van concurrentiestrijd. Wie biedt de beste prijs tegen de beste kwaliteit? Grotere partijen kunnen vaak het scherpste tarief aanbieden. De kleinere (startende) zzp'er legt het hier dikwijls bij af. De klant kiest zelf de vakman. En gezien de meeste consumenten - logischerwijs - nou eenmaal voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten, betekent dat voor de in kwestie vakman vaak een strijd welke hij niet kan en gaat winnen. Maar dit betekent ook dat wanneer de vakman op jouw klusaanvraag reageert, maar jij uiteindelijk voor een andere klusjesman kiest, hij alsnóg de leadkosten betaalt. Zo kan het voorkomen dat vakmannen honderden euro's per maand betalen aan Werkspot, zonder ooit werk te verrichten. De uitbetaling van de vakmannen gebeurt via de klant zelf. Daardoor werkt Werkspot precies zoals marktplaats ook werkt: zij bieden klussen aan en de rest gebeurt tussen de klant en de vakman. De bemiddelende rol stopt bij Werkspot zodra de klus is overgedragen aan de vakman.

Werkspot is goed te gebruiken voor grotere klussen op offertebasis. Je kunt als klant gemakkelijk alle offertes vergelijken en je hebt zelf de keuzevrijheid in de vakman. Voor kleinere klussen zoals bijvoorbeeld een schutting laten plaatsen kun je beter terecht bij Zoofy. Op kleinere klusjes bij Werkspot wordt soms weinig gereageerd, omdat het klusje niet genoeg geld oplevert en de vakman wel leadkosten moet betalen. 

2. Werkspot kosten vs. Zoofy

De Werkspot kosten zijn zoals eerder eerder beschreven voor de vakman vooral anders. De klant merkt weinig van de kosten die Werkspot hanteert. Dat blijkt tevens aan het klusaanvraag proces. Voor klanten is het - net als bij Zoofy - gratis om een klus te plaatsen. Veel klanten melden hun klus aan op Werkspot omdat ze offertes aan willen vragen of alleen meer informatie willen. Een klant kan bijvoorbeeld de klus koof maken gratis aanvragen. De klant legt contact met de vakman, maar na verloop van tijd stopt de klant met mailen omdat hij/zij beslist tóch te gaan doe-het-zelven (of een andere partij gevonden heeft). De vakman heeft in dit geval wel de nodige Werkspot kosten (leadkosten) betaald, maar de klus loopt op niks uit. Doordat de klus gratis te plaatsen is en Werkspot op geen enkele wijze de Werkspot kosten (leadkosten) communiceert met de klanten, resulteert dit nogal eens in onvrede bij de vakman. 

Bij Zoofy plaats je als klant zijnde je klus ook gratis. Als je een spoedaanvraag hebt, de klus is opgepakt door een vakman en jij annuleert vervolgens als klant zijnde, betaal je als klant zijn één uurtarief. De vakman heeft immers tijd in zijn drukke agenda en was misschien zelfs al onderweg naar jou toe. Als je geen spoedaanvraag hebt kun je als klant zijnde de klus annuleren. Dit kan tot 24 uur van tevoren kosteloos. In beide gevallen kost het de vakman niets. Wel zo eerlijk, toch?

Kosten

3. Werkspot vs. Zoofy (spoed) klusaanvragen

De derde reden waarom Zoofy anders werkt dan Werkspot: de (spoed) klusaanvragen. Bij Zoofy hoef je namelijk niet te wachten of er iemand op jouw klus reageert. Wanneer de klus niet snel genoeg wordt opgepakt door één van onze vakmannen, gaat de klantenservice handmatig vakmannen voor jou bellen. Ze houden je goed op de hoogte van de vorderingen hiervan. Gemiddeld gezien lukt het in 95% van de gevallen een vakman te vinden voor jou klus. Dat betekent dat het in slechts 5% van de gevallen ons niet lukt om jouw klusje te fiksen. Dat kan zijn omdat jij op een hutje op de hei woont 😉, waar weinig vakmannen in de buurt werken. Of dat de datum en tijdstip wat jij aangeeft toevallig niet uitkomt bij onze pool vakmannen. Het blijven drukke mannetjes hé? Vaak vinden we in dat laatste geval alsnog een vakman voor je, die op een ander moment langskomt. Voor alle gevallen geldt: communicatie is key. En dat proberen we bij Zoofy nauwkeurig te doen, dat is onze functie als bemiddelende partij. Als bij Werkspot kan het zijn dat jouw klus helemaal niet wordt opgepakt. Wij gaan graag een stukje verder. Ook wanneer jij er niet uitkomt met de vakman - om wat voor reden dan ook - of de vakman is geen match voor jou, gaan wij op zoek naar een andere vakman. We staan garant voor onze vakmannen en bieden een klusgarantie aan op jouw klus. Ook als de klus niet naar tevredenheid is opgelost, gaan we samen met jou kijken hoe we dit op kunnen lossen. Meer hierover lees je hier

Klusaanvraag

4. Zoofy Vakman aanname - het verschil met Werkspot

Het grote verschil tussen Zoofy en Werkspot, is dat je bij Werkspot als vakman als het ware moet 'strijden' voor werk. Bij Zoofy worden de klussen bij de vakman aangeboden via de vakman-app. Daarnaast is er een verschil in de aanname van vakmannen. Omdat klanten zelf de keuze hebben in het kiezen van hun vakman, is het voor beginnende zzp'ers lastig tussen komen. Vooral te midden van de reeds concurrerende vakmannen met vele Werkspot reviews op hun naam. Daar heeft Werkspot iets op bedacht. Inschrijvers moeten minimaal drie referenties aanleveren. Deze drie Werkspot reviews mag je, als vakman zijnde, zelf aanleveren. Je raad het al - deze formule is goed voor de startende vakman -, maar niet echt waterdicht. Bij Zoofy hebben we een heus team 'Chef vakmannen recruitment', die elke dag, elke vakman aanmelding handmatig checkt. Daarbij wordt hun KvK en btw-nummer gecheckt. De vakman in kwestie wordt gezocht, bekeken en beoordeelt via informatie die op internet staat. Zijn of haar werkverleden en de bijbehorende beoordelingen worden gecheckt. De (indien nodig) benodigde certificering wordt opgevraagd. Alleen wanneer deze er tiptop uitzien kan een vakman toetreden op ons platform. Ben je nieuw als vakman en is je online profiel nog niet echt aanwezig? Ook dan kan je bij ons terecht. Alleen wordt er dan wel gevraagd om een portfolio, die door onze Chef vakmannen wordt beoordeeld. Het portfolio bestaat bijvoorbeeld uit foto's, referenties en eerder geleverd werk. Pas als onze Chef vakmannen het 1000% vertrouwen mogen ze vakman worden op ons platform. 

Zowel Werkspot als Zoofy monitoren hun vakmannen aan de hand van een Werkspot review of een Zoofy review. Deze komt van de klant, na afloop van de klus. Ook hanteren we allebei een '' 3 strikes, you're out '' principe. Soms is een vakman al '' out '' na een eerste strike. Ondanks de nauwkeurige screening kan het voorkomen dat er ernstige nalatigheid is geweest.

De redenen waarom we vakmannen van ons platform verwijderen?

  • Slechte communicatie/ moeilijk bereikbaar
  • Afspraken vergeten of vaak te laat
  • Slecht vakmanschap
  • Geen garantie geven
  • Oplichting

Zie hieronder ook de huisregels van Zoofy. Met deze huisregels gaat iedere vakman akkoord wanneer hij/zij zich aanmeldt.

Huisregels Zoofy

5. Werkspot ervaringen

Hoe meer reviews je op Werkspot hebt, des te meer kans op klussen je hebt. Als klant zijnde ga je nou eenmaal niet graag in zee met vakmannen weinig Werkspot ervaringen hebben. Bij Zoofy werkt dit anders. Wij hebben als uitgangspunt dat je als vakman zijnde tussen de 4 of 5 sterren gemiddeld moet scoren. Is dit niet het geval, dan kan dit leiden tot de verwijdering van ons platform. Anders dan bij Werkspot wordt jouw klusaanvraag uitgestuurd naar de vakmannen pool bij jou in de buurt. Het maakt niet uit of je 20 of 100 reviews hebt: iedere vakman heeft gelijke kansen bij het aannemen van jouw klus. Bij Zoofy kan je overleggen met de vakman voor meer informatie, als jouw klusaanvraag daar om vraagt. Heb je vragen over je klus of over een vakman, helpen we je graag verder. Buiten dat we de bemiddelende rol hebben, willen we onze klanten ook graag informeren en adviseren. We zijn er voor jou!