Tips & Tricks

Garantie bij zwartwerk, waar heb je recht op

dinsdag 23 mei 2017

Altijd recht op garantie, ook bij zwartwerk.

Als klant heb je een overeenkomst met de vakman. Hij voert bepaalde werkzaamheden voor je uit. En jij betaalt hem daar een bedrag voor. Op alle werkzaamheden die iemand voor je uitvoert, of het nu wit of zwart is, groot of klein. Je mag er vanuit gaan dat je klus goed wordt uitgevoerd. En dat als er bijvoorbeeld een reparatie is gedaan aan een leiding, of een muur gestuct is, dat door iemand is gedaan die die klus naar redelijkerwijs goed kon uitvoeren. (Tenzij je een bedrag betaalt waarvan je zou kunnen weten dat dat niet realistisch is voor de klus die uitgevoerd moest worden). Uit die overeenkomst vloeit ook voort dat dat er wettelijke garantie is. Wat je ook maar afgesproken hebt met de vakman. Op welke garantiebepalingen hij zich ook maar beroept. Op een klusje van een paar tientjes is die garantie korter dan op een enorme klus van duizenden Euro's (of bijvoorbeeld bij het bouwen van een huis.) Ook al heb je daar met de vakman niks over afgesproken, toch heb je recht op garantie.

Bij Zoofy werkt dit anders. En is er geen reden tot zwartwerk. Je boekt bij ons direct een vakman voor een duidelijke vooraf afgesproken uurtarief of zelfs voor een klus voor een vaste prijs. Kies je er toch voor om zwart te werken en de betalingen buiten Zoofy om te doen? Dan vervalt bij ons het recht op garantie en kun je zelf met de vakman in conclaaf.

Hoe werkt dat dan, die garantie?

Er zijn 2 moeilijkheden

1. Je moet kunnen aantonen dat er een overeenkomst was.

2. je moet kunnen aantonen dat door toedoen of nalaten van de vakman er schade is opgetreden of dreigt op te treden als er niet wordt ingegrepen.

Zeker bij zwartwerk is dat wat lastiger. Er is geen geldstroom geweest die je kunt aantonen. Dus je zult wel een kleine opdrachtomschrijving moeten maken en daar beide je handtekening onder te zetten. Een A4 met jullie namen, een datum, de werkzaamheden en uitvoeringsperiode en welke prijs daarvoor overeengekomen is. Wees niet bang dat rechters straks met hun vingertje gaan wijzen van: "Je had dit ook niet zwart moeten laten doen hè!" Zij kijken naar de overeenkomst. En niet naar hoe dat belastingtechnisch dan weer zit. Dat is namelijk helemaal niet onderdeel van het verschil. Je zou ook een foto kunnen maken terwijl de vakman aan het werk is.

Als 2e dien je aan te tonen dat door doen of nalaten van de vakman er schade is of dreigt te ontstaan. Als er vorige week een leiding is gerepareerd en het begint opnieuw te lekken, dan is het bijna evident dat de lekkage gewoon niet goed is opgelost. Lekkages aan leidingen ontstaan vaak bijna direct na de reparatie. Zelfs maanden later. Valt het stucwerk na 2 maanden al van de muren, dan is dat ook reden om de vakman te vragen over te gaan tot herstel.

De oudste en de jongste
65+'ers en jongeren van 18 t/m 24 denken het vaakst geen recht op garantie te hebben. De leeftijdsgroepen daartussen denken het vaakst toch recht op garantie te hebben.

Het onderzoek richt zich niet op waar de verschillen vandaan komen. Maar jongeren hebben waarschijnlijk nog niet vaak met dit bijltje gehakt. Ouderen zijn meer gewend aan de informele economie en verwachten denk ik minder van garantieregelingen als je iets "moedwillig" zwart laat doen.

Consumentenbond

Dit onderwerp lijkt bij uitstek geschikt voor de consumentenbond om meer aandacht aan te geven. N.a.v. het onderzoek hebben wij contact gezocht met de woordvoerder. De consumentenbond, bij monde van hun woordvoerder Joyce Donat, geeft aan dat er op dit moment niemand is die zich bezig houdt met dit onderwerp.

De klusbranche is een markt waar jaarlijks 800 miljoen Euro in om gaat. Er is flink wat mis in de markt. Mensen worden slecht geholpen, betalen hoge tarieven, voorrijkosten, maar durven vaak niet hun recht op garantie te halen bij de vakman. Onze missie is om daar snel grote verandering in te brengen.

Meer Zoofy op je scherm? Volg ons de Zoofy Instagram pagina en de Facebook van Zoofy.