Tips & Tricks Vakmannen

Voorkom eenvoudig onnodige kosten

Bijgewerkt op: 27-09-2023

~ 6 min. lezen

Zoofy is een klusplatform dat werkt volgens het no-cure-no-pay principe. Dat betekent dat wij alleen verdienen aan een klus wanneer jij dat ook doet. Dus niet betalen per lead, geen vakmannen die tegen elkaar op hoeven te bieden, en geen verborgen kosten. Om dat voor alle partijen goed te laten werken gelden er een aantal spelregels. Voor wie zich niet houdt aan deze regels (en de consument en mede collega's dupeert) zijn wij helaas genoodzaakt om bepaalde boetes in rekening te brengen. Dat is zonde, omdat het in de meeste gevallen makkelijk te voorkomen is. Lees hier hoe je dat doet.   

No-show boete: wanneer jouw klant aangeeft dat er niemand is komen opdagen op de dag van de afspraak dan brengen wij jou een standaard vergoeding wegens misgelopen omzet in rekening. Je kunt deze boete eenvoudig voorkomen door altijd op tijd te komen bij een afspraak en duidelijk te communiceren met de klant in het geval je een keer te laat dreigt te komen. Komt het een keer voor dat jij wel op tijd bij de afspraak bent maar de klant niet thuis is, doe dan je best om de klant alsnog te bereiken. Bel de klant, stuur een berichtje en blijft tenminste 20 minuten wachten. Wordt er dan alsnog niet opengedaan, meldt dit dan zo snel mogelijk aan ons. 

Te-laat boete: wanneer jij te laat komt opdagen bij een afspraak zonder overleg met de klant dan resulteert dit helaas vaak in de annulering van een klus. Wanneer dat gebeurt is dat voor ons reden om bij jou een standaardvergoeding in rekening te brengen wegens misgelopen omzet. Dit is eenvoudig te voorkomen door altijd op tijd te komen bij een afspraak en altijd goed te communiceren met de klant, zeker wanneer je te laat dreigt te komen. Laat een klant ook altijd weten dat je onderweg bent. Gebruik daarvoor de ‘ik-ben-onderweg’ knop in de app. De klant krijgt dan direct een bericht dat jij er aan komt. Je hoeft daar alleen maar 1X voor op een knop te drukken. 

Geen-factuur boete: na afronding van een klus vragen wij je om terplekke een factuur aan te maken. De klant kan voor akkoord een handtekening zetten. Zo weten we dat de klant tevreden is en er nooit aanleiding kan zijn om bijvoorbeeld niet te betalen. Lukt het je echt niet om direct een factuur op te stellen, dan verwachten wij dat je dit binnen 24 uur na het afronden van de klus alsnog doet. Laat een factuur langer dan dat op zich wachten, dan gaan wij ervan uit dat er een andere reden is waarom je niet factureert, weten wij niet of je de klus goed hebt afgerond en moeten wij er van uitgaan dat wij inkomsten mislopen. Om die reden brengen wij jou dan een standaardvergoeding in rekening. Dit is eenvoudig te voorkomen door tijdig al je opgepakte klussen bij te werken. In de app kun je binnen een paar seconden een factuur aanmaken. Bekijk hier hoe je dat doet. En als een klus moet worden uitgesteld, kun je de uitvoerdatum ook eenvoudig via de app aanpassen. Hier zie je hoe een klus kan uitstellen.

Boete voor achter ons rug om factureren / contant afrekenen: dit is voor ons een doodzonde en gaat tegen alle afspraken in. Het staat zelfs eigenlijk gelijk aan diefstal. Je kiest er tenslotte dan bewust voor om ons niet mee te laten verdienen aan een klus die wij voor jou hebben binnengehaald. Hier staat om die reden een forse boete op waarbij wij alles op alles zetten om dit bedrag bij jou te incasseren. Een eerlijke vakman zal het natuurlijk nooit zover laten komen en altijd netjes via de Zoofy app factureren. In sommige gevallen kom je ook wel eens bij de klant maar kun je de klus niet direct helemaal uitvoeren. Je gaat dan op een later moment terug naar de klant om de klus af te maken. In dit geval factureer je simpelweg de gehele klus wanneer alles is afgerond en een totaalfactuur aangemaakt kan worden. Doe je dat niet, dan komt het er op neer dat je buiten het platform afrekent. Bekijk hier hoe je een klus kan uitstellen.

Boete voor onterecht annulering: met een geldige reden kun je door jou opgepakte klussen annuleren. Een van die redenen is dat je voor een dichte deur staat en echt je best hebt gedaan om de klant alsnog te bereiken. Meld een probleem met de klus altijd tijdig bij ons! Alleen klanten kunnen klussen annuleren. Vakmannen niet. Krijgen wij toch een afmelding van jou binnen, dan controleren we de reden. Is de annulering terecht dan verdwijnt de klus uit jouw overzicht. In het geval een van onterechte annulering, kunnen wij je alsnog een standaardbedrag in rekening brengen. Dit kun je eenvoudig voorkomen door klussen altijd naar behoren uit te voeren, goed te communiceren met klanten en alleen afmelden wanneer daar echt een goede reden voor is.  

Dan nog een paar andere zaken die ervoor zorgen dat iedereen blij is met jou en Zoofy:

Klus klaar en binnen het uur vertrekken: bij klussen die je via Zoofy doet geldt de regel dat je het eerste uur in rekening mag brengen. Hou er wel rekening mee dat dit bij sommige klanten tot onbegrip kan leiden. Ben je bij een klusje en binnen 15 of 30 minuten klaar? Vraag dan altijd aan de klant of er nog iets anders is, dat je kan doen. Klanten stellen dit ontzettend op prijs wat weer zal resulteren in een goede review voor jou. En die reviews tellen echt! Zo kun je ervoor zorgen dat je bovenaan de lijst komt te staan waardoor je een voorsprong krijgt bij nieuwe aanvragen.

Schade gemaakt: Soms gaan er dingen mis. Dat kan gebeuren. Ben je op een klus en stoot je bijvoorbeeld een vaas om of beschadig je per ongeluk een muur of iets anders, denk dan altijd mee met een oplossing. In veel gevallen is een klant redelijk wanneer jij openstaat voor een oplossing. Laat je het alleen aan ons over, dan zullen wij een oplossing bedenken. In sommige gevallen kan dat betekenen dat wij een bedrag aftrekken van de vergoeding die je voor jouw klussen krijgt.